Alla inlägg under oktober 2007

Av anette - 28 oktober 2007 21:36

Bok tips som jag tycker är bra att läsa inför ett valp köp:

Leva med hund av Ulla sörenstam.

Din hund som valp som unghund av Sven Järverud, Gunvor af klinteberg-järverud.

Allt om hunden av Görel och Ivan Swedrup.

Tre böcker som tar upp det mesta i hundväg. Sedan finns det hur mycket böcker som helst i ämnet hund om man vill fördjupa sig i olika raser och områden.

Av anette - 28 oktober 2007 21:30

Lilla Maya har blivit lilla Kajsa i stället. Svärmor kom på att en liten tjej i byn hette Maya så då tyckte hon att det var olämpligt. Har varit och tittat på lilla Kajsa i dag. Så mysiga är de nu riktiga busfrön, tyvärr glömde jag ta med kameran i dag. Till helgen ska vi hämta hem lillan. Även vi ser fram é mot det eftersom vi är grannar med svärmora.

Av anette - 28 oktober 2007 09:22

Förra veckan hade jag en skriftlig diskution med en uppfödare av rasen Pomeranian. Dvs samma ras som Gryn och Jaya är. Hon hävdade att rasen Pomeranian och andra små hundar inte är lämpliga till hem där det finns stora hundar eller små barn. I mitt fall finns här både små barn och stora hundar. Givetvis får det mig att reagera på det hon skriver. Jag upplevde även att hon inte hade erfarenhet av detta. Vilket jag tycker mig ha eftersom jag har haft små och stora hundar tillsammans sedan 1989 och 1992 föddes det första lilla barnet och det sista 1999. Så en viss erferenhet känner jag att det finns i vår familj. Så vem är lämplig att ha hund egentligen?......Tyvärr finns det inget kökort för den saken. Men varje enskild uppfödare måste göra sin egen bedömning av vem man vill sälja sin lilla valp till. Jag respekterar givet vis hennes åsikt om att inte välja att sälja till hem med stora hundar och små barn. Men när är man lämplig! En 18 åring är jätte mogen och kan skaffa hund själv men nästa är det inte, familjen med den ouppfostrade hunden som kan göra den lilla valpen illa, eller den ensamma mamman med en treåring och en väldresserad Rottis eller är det Pensionären som bara är i hemmet.

När hittar man den perfekta köparen? Jag måste ta reda på det jag kan om den som är intresserad av att köpa en valp och vill ge den ett livs långt hem. Och sen måste jag lita till min mag känsla, känns det här rätt och bra. Jag tror mycket på att man måste vara en god flockledare för att hunden och familjen ska fungera på bästa sätt tillsammans vare sig man är liten eller stor.

Jag känner mig självklart lite stött över att jag inte skulle vara en värdig Pomeranian ägare enligt henne trots att jag har haft rasen i flera år och där före andra små hundar. Men jag håller givetvis med henne om att man får vara försiktig och uppmärksam på att ha små ovana barn med hunden som inte är van med en  hund eller kanske inte djur alls. Givet vis låter jag inte en stor hund hälsa och leka med min lilla ute på en promenad, en vänlig tass som vill leka med en Pomeranian och trycker till över ryggen kan räcka för att olyckan ska vara framme. Jag vill till sist säga ett man måste göra en bedömning från valpköpare till valpköpare vem man kan känna sig trygg att sälja och lämna över det lilla livet till. För att ha hund är inte bara lätt och gulligt. Det kräver mycket tålamod,arbete för att få en väl fungerande hund och flock.

Men jag vill lova att här hos oss myser små och stora tillsammans.

Men visst får vi en del uppmärksamhet när vi är ute och promenerarmed våra små poms och stora husky.


Av anette - 21 oktober 2007 21:27

Snart är det dax för den årliga Adventsträffen för oss Pomeranian ägare.

Den kommer att gå av stapeln

 24/11-07 klockan 12.oo Plats: Medborgar huset i Degerängen/Piteå.

Julklappsbyte för den som vill vara med. isf ta med inslagen julklapp till ett värde av 40-50 kr...(gärna hund relaterat) Anmälan till Helena.

Ytteligare information finns i Pomeranian tidningen

Av anette - 18 oktober 2007 22:34

Kan inte vänta särskilt länge på det jag vill ha.....jag har helt enkelt inte den förmågan. Denna gång gällde det givetvis Flexi kopplet på bilden nedan som jag ville ha, sagt och gjort så drog jag i väg till happis i dag och köpte ett. Efter stor besluts vånda och påtryckningar från husse så valde jag det svarta fast jag ville ha det champagne färgade. Jaja kan alltid byta färg i morgon! Passade på att shoppa loss på IKEA,Village och Hemtex när jag lika var igång. Så under helgen blir det storstädning för hela slanten, huset ska byta skepnad till vinter.

Av anette - 17 oktober 2007 23:18

Vill verkligen ha ett sådant, trots att jag inte gillar Flexi. Men kan tänka mig att ändra min åsikt för de är så snygga. Lova skulle  säkert mer än gärna nosa omkring i ett 8m långt koppel.

Av anette - 17 oktober 2007 23:08

Har varit till S i kväll och fått en dos valp mys. Lite extra kärlek delade vi förståss ut till hon vi nu ska bli släkt med. Hon kommer nog att få heta Maya har svärmor sagt och det låter väl som ett jätte fint namn.

Sätter in bilder på lilla "Maya"

Av anette - 16 oktober 2007 13:48

Det blir tillökning i grann huset, min svärmor ska köpa sig en liten hund valp! Och inte vilken valp som helst utan en av mina gud valpar som S äger.

Det blir den tjejen som är mörkast och störst. En riktig go bit.

Å vad vi längtar!!

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards