Direktlänk till inlägg 28 oktober 2007

Stora och små hundar

Av anette - 28 oktober 2007 09:22

Förra veckan hade jag en skriftlig diskution med en uppfödare av rasen Pomeranian. Dvs samma ras som Gryn och Jaya är. Hon hävdade att rasen Pomeranian och andra små hundar inte är lämpliga till hem där det finns stora hundar eller små barn. I mitt fall finns här både små barn och stora hundar. Givetvis får det mig att reagera på det hon skriver. Jag upplevde även att hon inte hade erfarenhet av detta. Vilket jag tycker mig ha eftersom jag har haft små och stora hundar tillsammans sedan 1989 och 1992 föddes det första lilla barnet och det sista 1999. Så en viss erferenhet känner jag att det finns i vår familj. Så vem är lämplig att ha hund egentligen?......Tyvärr finns det inget kökort för den saken. Men varje enskild uppfödare måste göra sin egen bedömning av vem man vill sälja sin lilla valp till. Jag respekterar givet vis hennes åsikt om att inte välja att sälja till hem med stora hundar och små barn. Men när är man lämplig! En 18 åring är jätte mogen och kan skaffa hund själv men nästa är det inte, familjen med den ouppfostrade hunden som kan göra den lilla valpen illa, eller den ensamma mamman med en treåring och en väldresserad Rottis eller är det Pensionären som bara är i hemmet.

När hittar man den perfekta köparen? Jag måste ta reda på det jag kan om den som är intresserad av att köpa en valp och vill ge den ett livs långt hem. Och sen måste jag lita till min mag känsla, känns det här rätt och bra. Jag tror mycket på att man måste vara en god flockledare för att hunden och familjen ska fungera på bästa sätt tillsammans vare sig man är liten eller stor.

Jag känner mig självklart lite stött över att jag inte skulle vara en värdig Pomeranian ägare enligt henne trots att jag har haft rasen i flera år och där före andra små hundar. Men jag håller givetvis med henne om att man får vara försiktig och uppmärksam på att ha små ovana barn med hunden som inte är van med en  hund eller kanske inte djur alls. Givet vis låter jag inte en stor hund hälsa och leka med min lilla ute på en promenad, en vänlig tass som vill leka med en Pomeranian och trycker till över ryggen kan räcka för att olyckan ska vara framme. Jag vill till sist säga ett man måste göra en bedömning från valpköpare till valpköpare vem man kan känna sig trygg att sälja och lämna över det lilla livet till. För att ha hund är inte bara lätt och gulligt. Det kräver mycket tålamod,arbete för att få en väl fungerande hund och flock.

Men jag vill lova att här hos oss myser små och stora tillsammans.

Men visst får vi en del uppmärksamhet när vi är ute och promenerarmed våra små poms och stora husky.


 
 
Elin

Elin

28 oktober 2007 12:15

Väldigt bra skrivet! Kan eventuellt ha läst samma blogg som dig och höjde aningen på mina ögonbryn när jag läste hennes text.
Kram

http://elinrydberg.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Marie

28 oktober 2007 15:34

vem har påstått sådanna dumheter?
PUSS OCH KRAM

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anette - 14 januari 2009 23:31

Nu flyttar strömtassens blogg till ny adress......ska bli lite modernare:) Får se om jag trivs! Den här bloggen kommer givetvis att ligga kvar men inte uppdateras. Så välkommen till den "nya" http://stromtassen.blogspot.com/ Ni som länkat till mig ka...

Av anette - 10 januari 2009 21:45

En lång promenad blev det äntligen efter både sjukdom och kyla som hållit i oss med järnhand. Jag och min syster Marie tog hundarna med oss och gick ner på strandpromenaden för att sedan fortsätta ut på isen. Så underbart det var solen som sken och m...

Av anette - 10 januari 2009 21:12

Nya bilder på valparna som är tagna i dag.

Av anette - 10 januari 2009 00:09

Lilla syster Marie och hennes hundbarn har en ny blogg. http://marieisabella.blogspot.com/ ...

Av anette - 10 januari 2009 00:07

Några bilder på busfröna som jag tog i kväll. man kan säga att det är fullfart i valplådan nu. Dom är helt ljuvliga......

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards