Alla inlägg under november 2007

Av anette - 17 november 2007 13:52

Ingredienser:
2 kanelstänger, brutna i delar

1 tesked kardemummakärnor

1 bit skalad ingefära

Rivet skal från en halv apelsin

6 (hela) kryddnejlikor

1¼ dl vodka

750 ml (1 flaska) torrt rött vin

2½ dl portvin eller Madeira

2¼ dl socker

1 matsked vaniljsocker

2¼ dl skållade, hela mandlar

1,5 dl russin

1. Krossa kanelstänger och kardemumma med en mortel. Lägg dem i en skål och tillsätt ingefära, apelsinskal, kryddnejlika och vodka. Låt stå och dra ett dygn.

2. Sila vodkan genom en fin sil i en stor kastrull och släng kryddorna. Tillsätt vin, portvin eller Madeira, socker, vaniljsocker, mandlar och russin. Värm vätskan i kastrullen, tills det precis börjar bildas bubblor i kanterna.

Av anette - 17 november 2007 09:07

Eftersom jag är en Glögg älskare lägger jag upp ett recept på hemma gjord glögg som jag hittade på Cult design.

Själv dricker jag lika gärna alkoholfri glögg. Både vit och röd från Blossa slinker ner som en dans.

Av anette - 14 november 2007 21:50

I kväll kände jag sparkar i Gryns mage för första gången.  Det kändes härligt.

Det blir som på riktigt när man verkligen kan känna att det är någon som knackar på där inne. Hon har bara dryga 2 veckor kvar nu,så hon är riktigt tjock. Hennes intresse just nu är att äta och sova.

Hon sover redan i det som är hennes valpnings låda, så hon känner sig trygg där.

Av anette - 11 november 2007 12:40

Grattis på farsdag lilla pappa!!

Av anette - 9 november 2007 20:20

ja det var den snön....ett dygn låg den kvar. Nu öser regnet ner,vägarna plaskar och det vita är helt försvunnet. Ute är det blött grått och trist.

Tur att man då kan sitta inne med lite varm glögg, tända ljus och en härlig brasa i kaminen.

VIP

Av anette - 8 november 2007 22:05

I kväll slog Kalix nya galleria upp dörrarna för VIP GÄSTER. Hade turen att få en sådan biljett i min ägo. Man kan säga att det inte är en dag för sent med en galleria. De var jättefint som i en riktig stad. Men tyvärr saknade jag många butiker men det kommer väl fler. De som gjort i ordning sina affärer har gjort ett kanon jobb ! Lycka till! För övrigt så var det massor av folk och trevlig stämning.

Av anette - 8 november 2007 12:02

Nu lägger sig årets första snö utan för fönstret. Det är blandade kännslor inför det vita. positivt att det blir så ljust och fint på backen,mys faktorn stiger men jag är alltid lite gruvensam när den anländer. snöiga bilar,rutor att skrapa, gårdar att skotta och så halkiga vägar som jag verkligen hatar.

Men vad vore vintern utan snö??? Urtrist!

Så här såg det ut när Kajsa mötte snön tidigare idag....fast Lova var mer spännande

Av anette - 7 november 2007 20:07

Årets blossa glögg har visst anlänt till systembolaget. Nu gäller det att hålla sig framme så man inte bli utan i år oxå.

De här små skulle jag gärna ha!


Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3 4
5
6
7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
<<< November 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards